zaterdag 4 maart 2017

"Sint Paulus zou grote Facebookfan zijn"


DEKEN FELIX VAN MEERBERGEN PRINT ZIJN JAAR OP SOCIAAL MEDIUM AF


Felix Van Meerbergen is trots op zijn Facebook dagboek. -  "Moest Sint Paulus vandaag leven, hij zou actief zijn op Facebook", zegt Felix Van Meerbergen. De deken van Diest is zelf heel bedrijvig op Facebook en liet zijn posts, commentaren en likes van 2016 bundelen in een turf van een boek. De priester gebruikt de sociale media voor van alles en nog wat. "Mijn zetel stuk? Niet lang na mijn post was die netjes hersteld."

Bollen

BART CLAES
Bollen
Bijna 3.000 vrienden heeft hij op Facebook, en bijna elke dag post hij wel een bericht. Een commentaar op de actualiteit, een verontwaardiging, een foto, een bedanking of een blij moment. En dat levert telkens een hoop likes en reacties op, want deken Felix is geliefd op de sociale media. Tijd om een dagboek bij te houden, heeft hij niet. Maar een geprinte versie van al zijn posts met de commentaren erbij, komt aardig in de buurt.

"Het was een aanbod van Facebook zelf", vertelt hij. "Het is een modern dagboek. Je herleest wat je het hele jaar heeft beziggehouden, wat je dacht over de gebeurtenissen. Ik heb er nu eentje van 2016. En wie weet doe ik het volgend jaar opnieuw", Vooraan in het boek staat de foto van Felix die het meeste likes kreeg in 2016. Het toont een goedlachse deken, met een supportersmuts van de Rode Duivels op het hoofd.

Kookvuur hersteld

Waarom is hij zo actief op sociale media, terwijl de meeste andere priesters er ver van weg blijven? "Ach, moest Sint Paulus vandaag leven, ook hij zou actief zijn op Facebook", lacht de Diestse deken. "Paulus schreef volop brieven en liet die per koerier naar christenen van overal brengen. Dan is een bericht op Facebook wel gemakkelijker. Ik zie vooral voordelen van de sociale media: je bereikt veel mensen veel sneller. Als ik iemand zoek om dwarsfluit te spelen op een viering, of om mijn zetel te herstellen, dan post ik een berichtje. Acht keer op de tien heb ik dezelfde dag nog een oplossing."

Deken Felix gebruikt Facebook niet alleen om praktische problemen op te lossen, hij deelt er ook zijn mening over wat er gebeurt in de wereld. Zo kijkt hij bedroefd naar wat Amerikaans president Donald Trump in zijn land aanricht. Zijn post: "Toch erg dat men in het land van Trump de transgenders weer in het verdomhoekje duwt. Zogenaamd religieus rechts mist empathie en inleving." En ook over de Telenet-vergoeding van politicus Koen Kennis (N-VA) die op de rekening van Leen Verbist (sp.a) werd gestort, was hij niet mals. "Wie gelooft die mensen nog?", klonk het.

"Ik geef commentaar op dingen die me blij maken of dingen die me ergeren", vertelt de Diestse deken. "Maar ik ben er wel voorzichtig mee. Soms zijn de reacties van mensen nogal sterk en ontstaan er disputen. Als een discussie tussen enkele volgers uit de hand loopt en ik kan het niet meer beheersen, haal ik mijn bericht weg."

Kwetsbaar

Het profiel van Felix is openbaar en dat maakt hem kwetsbaar voor wie hem wil raken. Dat ondervond hij al aan den lijve nadat hij zich op de regionale televisie uitsprak over de Kerk. "Ik hield een pleidooi om ook mensen te zegenen die niet kerkelijk kunnen huwen, zoals holebi's en gescheiden mensen. Een bepaalde groep heeft mij toen in diskrediet proberen te brengen. Foto's en teksten op Facebook werden van het net geplukt en uit hun context gerukt, en tegen me gebruikt." Felix heeft het over de vereniging Pro Familia, een clubje hardliners in de marge die de deken op hun website afstempelen als een ketter die de "heilige kerk wil vergiftigen met de sacramenten van Satan". "Ik heb na die hetze mijn Facebookaccount minder openbaar gemaakt. Even maar", zegt deken Felix. "Want ik heb niets te verbergen."

En wat het aartsbisdom van priesters op sociale media vindt? "Ik denk niet dat het bisdom er veel van weet", lacht de deken. "Maar ik ken wel mensen binnen het bisdom die actief zijn op sociale media. Het aartsbisdom zelf heeft geen Facebookpagina. Het Vaticaan? Dat is alleen actief op Twitter."

(Uit Het Laatste Nieuws van zaterdag 4 maart 2017)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u wel voor uw reactie. Van zodra ze is nagelezen en goedgekeurd, zullen we ze publiceren.