dinsdag 9 januari 2018

Stresspriester (deken Felix op de radio)


Op 27 december 2017 werd deken Felix Van Meerbergen geïnterviewd op Radio 1 door journalist Michaël Van Droogenbroeck over de drukte in de kerstdagen. Hij schreef daar zelf het volgende over:
“Was even na zeven in ‘ de ochtend’, op radio 1, bij Michael Van Droogenbroeck voor een
nabeschouwing over de kerstdagen. Het schijnt dat er in Nederland een nieuw woord is: stresspriester. In alle eerbied : ik ken dat niet omdat ik te veel vreugde ervaar in wat we doen en mogen doen. Omdat ik toch ook de kerstvreugde ervaar in wat we samen delen. Omdat ik overal blije ook zo veel inzet van vrijwilligers zie. Koren, mensen die alles mooi maken...Neen : stress had ik niet. Misschien is zo n interview op een morgen even na zeven stresserend. Omdat je niet weet waarheen zo een interview heen loopt. Maar bij Michael Van Droogenbroeck voelde ik me ook stressvrij. Ik heb die ene gave dat ik zelden naar woorden moet zoeken. God dank.


En neen ik kijk dankbaar terug naar die voorbije dagen want ik besef steeds meer dat het niet mijn werk is. En dat ik meer krijg dan ik geef en dat ik zo veel goede mensen om mij heen heb. Of omdat Kerstmis het verhaal van God en het Mysterie is. Of omdat kerk zijn ook het verhaal is van op mensen bedacht te zijn. Ik hoop dat ik gezond blijf en geestelijk sterk om dit nog een tijd vol te houden. Met Gods hulp en die van mensen. En die van collega ‘s pastores, mannen en vrouwen, En dat in een kerk die uitgaat van eigen kwetsbaarheid en minder van eigen sterkte. Een kerk die kribbe is voor het Kind van Bethlehem en voor de getekende mens. Een kerk die minder dogma preekt en meer zegent en helend aanwezig is. Een kerk die open deur is voor iedereen. En die op zoek gaat voor wie er lang geen plaats is in de herberg.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u wel voor uw reactie. Van zodra ze is nagelezen en goedgekeurd, zullen we ze publiceren.